4 ژانویه 2023- بر اساس نتایج اولیه ی یک مطالعه آینده نگر در حال انجام که توسط محققان درCedars-Sinai  رهبری می شود، یک نوع باکتری موجود در روده ممکن است در ایجاد دیابت نوع 2 نقش داشته باشد، در حالی که نوع دیگری ممکن است از افراد در برابر این بیماری محافظت کند.

این مطالعه که در مجله معتبر Diabetes منتشر شد، نشان داد افرادی که سطوح بالاتری از گونه ای از باکتریها به نام Coprococcus دارند، تمایل به حساسیت به انسولین بالاتری دارند، در حالی که آنهایی که میکروبیوم‌ شان دارای سطوح بالاتری از باکتری دیگری به نام Flavonifractor است، تمایل به حساسیت کمتری به انسولین دارند.

برای سال‌ها، محققان با مطالعه ی ترکیب میکروبیوم- مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌هایی است که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند- به دنبال درک علت ابتلای افراد به دیابت بودند. تصور می شود که میکروبیوم تحت تأثیر داروها و رژیم غذایی قرار می گیرد. مطالعات همچنین نشان داده اند افرادی که انسولین را به درستی پردازش نمی کنند، سطح پایین تری از نوع خاصی از باکتری ها دارند که نوعی اسید چرب به نام بوتیرات تولید می کنند.

پرفسور مارک گودرزی، مدیر آزمایشگاه ژنتیک غدد درون ریز در Cedars-Sinai، که این مطالعه را هدایت می کند، افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت را دنبال می کند تا بفهمد که آیا افرادی که سطوح پایینی از این باکتری ها را دارند به این بیماری مبتلا می شوند یا خیر.

پرفسور گودرزی که نویسنده ارشد این مطالعه و محقق اصلی یک مطالعه ی چند مرکزی به نام مطالعه ارزیابی طولی میکروبیوم و انسولین (MILES) است، گفت: سوال بزرگی که امیدواریم به آن پاسخ دهیم این است که آیا تفاوت‌های میکروبیومی باعث دیابت می شود یا دیابت باعث تفاوت‌های میکروبیومی می گردد؟

محققان درگیر در مطالعه ی MILES از سال 2018 در حال جمع‌آوری اطلاعات از بزرگسالان سفیدپوست غیر اسپانیایی و سیاه‌پوست بین 40 تا 80 سال هستند. یک مطالعه همگروهی قبلی از کارآزمایی MILES نشان داد که تولد با سزارین با خطر بالاتری برای ابتلا به پیش دیابت و دیابت مرتبط است.

در آخرین مطالعه ی این کارآزمایی در حال انجام، محققان داده های 352 فرد بدون دیابت شناخته شده را که از سیستم سلامت Wake Forest Baptist استخراج و تجزیه و تحلیل کردند.

از شرکت کنندگان مطالعه خواسته شد تا در سه ویزیت در این کلینیک شرکت کنند و نمونه ی مدفوع را قبل از ویزیت ها جمع آوری کنند. محققین داده های جمع آوری شده در اولین ویزیت را تجزیه و تحلیل کردند. آنها توالی یابی ژنتیکی را روی نمونه های مدفوع انجام دادند، به عنوان مثال، برای مطالعه میکروبیوم های شرکت کنندگان، و به طور خاص به دنبال باکتری هایی بودند که مطالعات قبلی نشان داده بودند که با مقاومت به انسولین مرتبط هستند. هر شرکت کننده همچنین یک پرسشنامه رژیم غذایی را پر کرد و یک تست تحمل گلوکز خوراکی را انجام داد، که برای تعیین توانایی پردازش گلوکز استفاده شد.

محققان 28 نفر را بر اساس نتایج آزمایش تحمل گلوکز خوراکی، مبتلا به دیابت شناسایی کردند. آنها همچنین دریافتند که 135 نفر مبتلا به پیش دیابت بودند، وضعیتی که در آن سطح قند خون فرد بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی بالا نیست که تعریف دیابت را برآورده کند.

تیم تحقیقاتی ارتباط بین 36 باکتری تولید کننده بوتیرات را که در نمونه های مدفوع یافت می شوند و توانایی فرد برای حفظ سطوح طبیعی انسولین مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها عواملی را که می تواند در خطر دیابت فرد نقش داشته باشد، مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی و نژاد کنترل کردند. کوپروکوکوس و باکتری‌های مرتبط، شبکه‌ای از باکتری‌ها را با اثرات مفید بر حساسیت به انسولین تشکیل دادند. علیرغم تولید بوتیرات،Flavonifractor  با مقاومت به انسولین مرتبط بود. تحقیقات قبلی توسط سایر محققان سطوح بالاتری از فلاونیفرکتور را در مدفوع افراد مبتلا به دیابت گزارش کرده بودند.

محققان به مطالعه ی نمونه‌های مدفوع بیمارانی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، ادامه می‌دهند تا بفهمند که چگونه تولید انسولین و ترکیب میکروبیوم در طول زمان در این افراد تغییر می‌کند. آنها همچنین قصد دارند بررسی کنند که چگونه رژیم غذایی ممکن است بر تعادل باکتریایی میکروبیوم تأثیر بگذارد.

پرفسور گودرزی تاکید کرد، با این حال، هنوز زود است که بدانیم چگونه افراد می توانند میکروبیوم خود را برای کاهش خطر دیابت تغییر دهند.

پرفسور گودرزی، که همچنین دارنده ی کرسی Eris M. Field  در تحقیقات دیابت در Cedars-Sinai است، گفت: از آنجایی که ایده مصرف پروبیوتیک‌ها واقعاً تجربی است. ما به تحقیقات بیشتری برای شناسایی باکتری‌های خاصی نیاز داریم که برای پیشگیری یا درمان دیابت باید تعدیل شوند، اما احتمالاً این تحقیقات 5 تا 10 سال طول می کشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-gut-bacteria-play-role-diabetes.html